description
De serie Still Life of Moor van Nataskja Kensmil is geschilderd direct na de grote serie 17e eeuwse regentessen aangekocht door het Amsterdam Museum en het huwelijksportret van Wendela Bicker en Johan de Witt, tentoongesteld in het Stedelijk museum Amsterdam en nu in de collectie van het Dordrechts Museum. Deze serie schilderijen zijn veelvuldig in de pers en op tv geweest naar aanleiding van de Johannes Vermeerprijs die Natasja Kensmil in 2021 ontving voor haar schilderkunst.
De serie Still Life of Moor werd speciaal voor PAN gerserveerd om dit jaar voor het eerst in zijn geheel te tonen aan de hand van een solo stand. Twee delen waren onlangs te zien in de tentoonstelling Christendon en Slavernij in het Catharijneconvent in Utrecht, samengesteld door Vincent van Velsen conservator Stedelijk Museum Amsterdam. Kensmil is gefascineerd door de ontstaansgeschiedenis en de beeldvorming van de figuur van de Moor. Het “exotische” beeld dat het Westen schiep van het oosten en het zwart maken van een ongrijpbare veralgemeniseerde figuur. De schilderijen laat de exotische kant van de 17 e eeuw zien. Het reizen,de expansie van de overzeese handel, het avontuur, ontdekken, exotische bloemen en planten, weelde en de zwarte figuur de moor, die allen vanaf de 17 e eeuwse ontdekkingsreizen haar intrede doen in de westerse shilderkunst.
Natasja Kensmil de-construeert en her-construeert verhalen uit de geschiedenis, vergeten verhalen door middel van haar verf. Op basis van haar verzameld archief uit historische en kunsthistorische afbeeldingen, de-composeert ze haar figuren met vette druipers van olieverf, maakt ze gaten, en stelt ze nieuwe beelden samen van ongekende kracht. Verhalen worden opnieuw verteld of van de andere kant belicht. Een schilderij is voor haar pas af als de verf het verhaal vertelt.
De serie Still Life of Moor werd speciaal voor PAN gerserveerd om dit jaar voor het eerst in zijn geheel te tonen aan de hand van een solo stand. Twee delen waren onlangs te zien in de tentoonstelling Christendon en Slavernij in het Catharijneconvent in Utrecht, samengesteld door Vincent van Velsen conservator Stedelijk Museum Amsterdam. Kensmil is gefascineerd door de ontstaansgeschiedenis en de beeldvorming van de figuur van de Moor. Het “exotische” beeld dat het Westen schiep van het oosten en het zwart maken van een ongrijpbare veralgemeniseerde figuur. De schilderijen laat de exotische kant van de 17 e eeuw zien. Het reizen,de expansie van de overzeese handel, het avontuur, ontdekken, exotische bloemen en planten, weelde en de zwarte figuur de moor, die allen vanaf de 17 e eeuwse ontdekkingsreizen haar intrede doen in de westerse shilderkunst.
Natasja Kensmil de-construeert en her-construeert verhalen uit de geschiedenis, vergeten verhalen door middel van haar verf. Op basis van haar verzameld archief uit historische en kunsthistorische afbeeldingen, de-composeert ze haar figuren met vette druipers van olieverf, maakt ze gaten, en stelt ze nieuwe beelden samen van ongekende kracht. Verhalen worden opnieuw verteld of van de andere kant belicht. Een schilderij is voor haar pas af als de verf het verhaal vertelt.
Natasja Kensmil
Still Life of Moor II, 2022
Contact
andriesse ~ eyck galerie
Amsterdam
related artworks