description
De term INTERFERENCES vat de nieuwste werken van fotokunstenaar Georg Kuettinger perfect samen. In deze serie verdiept Kuettinger zijn onderzoek naar de aard van waarneming – wat wij als kijkers werkelijk kunnen zien en welke mogelijkheden dit schept voor onze interpretatie.
Terugkerende thema's in Kuettingers oeuvre zoals superimpositie, permeatie en oscillatie spelen een centrale rol, waarbij ze een fysieke ruimte tussen het beeld en de waarnemer creëren. Deze ruimte, die zich letterlijk bevindt tussen het kunstwerk en de kijker, wordt een actief element in de perceptie van het beeld. Het wordt gemodelleerd en gevormd door de hand van de kunstenaar en fungeert als een medium dat meebeweegt met het werk.
De foto-objecten van Kuettinger bestaan uit gelaagde fotografische composities, opgebouwd uit talloze snapshots van modellen die onder verschillende lichtomstandigheden zijn vastgelegd. Voor deze composities plaatst hij meerdere panelen van transparant giethars. Met de hand aangebrachte reliëfafdrukken op deze panelen reageren op de fotografische achtergrond, waarbij ze de vormen en structuren van het beeld overnemen en nieuwe relaties creëren door subtiele verschuivingen en overlappingen.
Kuettinger vertaalt abstracte concepten in complexe ruimtelijke constructies, waarbij hij speelt met dichtheid en gelaagdheid. Elke kleine verandering in de kijkhoek of lichtinval onthult nieuwe dieptes en structuren binnen het werk, waardoor de waarnemer steeds andere aspecten van het beeld ontdekt. De interferentie van verschillende lagen leidt tot prismatische effecten, waardoor het werk voortdurend in beweging lijkt.
Via deze interferenties onderzoekt Kuettinger de essentie van zien: het spanningsveld tussen wat zichtbaar is en wat verborgen blijft. Zijn werk nodigt uit tot een heroverweging van de manier waarop we beelden ervaren, en onthult de dynamische relatie tussen de waarnemer en het kunstwerk.
Terugkerende thema's in Kuettingers oeuvre zoals superimpositie, permeatie en oscillatie spelen een centrale rol, waarbij ze een fysieke ruimte tussen het beeld en de waarnemer creëren. Deze ruimte, die zich letterlijk bevindt tussen het kunstwerk en de kijker, wordt een actief element in de perceptie van het beeld. Het wordt gemodelleerd en gevormd door de hand van de kunstenaar en fungeert als een medium dat meebeweegt met het werk.
De foto-objecten van Kuettinger bestaan uit gelaagde fotografische composities, opgebouwd uit talloze snapshots van modellen die onder verschillende lichtomstandigheden zijn vastgelegd. Voor deze composities plaatst hij meerdere panelen van transparant giethars. Met de hand aangebrachte reliëfafdrukken op deze panelen reageren op de fotografische achtergrond, waarbij ze de vormen en structuren van het beeld overnemen en nieuwe relaties creëren door subtiele verschuivingen en overlappingen.
Kuettinger vertaalt abstracte concepten in complexe ruimtelijke constructies, waarbij hij speelt met dichtheid en gelaagdheid. Elke kleine verandering in de kijkhoek of lichtinval onthult nieuwe dieptes en structuren binnen het werk, waardoor de waarnemer steeds andere aspecten van het beeld ontdekt. De interferentie van verschillende lagen leidt tot prismatische effecten, waardoor het werk voortdurend in beweging lijkt.
Via deze interferenties onderzoekt Kuettinger de essentie van zien: het spanningsveld tussen wat zichtbaar is en wat verborgen blijft. Zijn werk nodigt uit tot een heroverweging van de manier waarop we beelden ervaren, en onthult de dynamische relatie tussen de waarnemer en het kunstwerk.
Georg Kuettinger (Munich 1972 - )
INTERFERENCES 4-9
Contact
Contour Gallery