Pan Amsterdam 2024
BESLOTEN OPENING ZATERDAG 23 NOVEMBER 2024
FOLLOW US ON INSTAGRAM
LATEST NEWS
Campagnebeeld PAN Amsterdam 2024 door Nynke Tynagel
PAN Amsterdam 2024 zetelt van zondag 24 november tot en met zondag 1 december in de RAI op het Europaplein. Met 125 deelnemende antiquairs, kunsthandelaren en galeries geeft deze eclectische beurs voor kunst, antiek en design een representatief beeld van de Nederlandse kunstmarkt. Ontwerpster van het huidige campagnebeeld, waarin op speelse wijze de essentie van de beurs is vervat, is Nynke Tynagel, mede-oprichter van Studio Job en tegenwoordig autonoom werkzaam onder haar eigen naam.
Campagnebeeld PAN Amsterdam 2024
In een toelichting op haar werk zegt Nynke Tynagel: "De PAN en ik gaan jaren terug. Ik liet mij er graag verleiden, als bezoeker maar ook als deelnemer, door het veelzijdige aanbod aan kunstwerken uit verschillende disciplines: van ambachtelijke meesterwerken tot intrigerende kunst en curiositeiten uit heden en verleden. Dit jaar mocht ik het campagnebeeld ontwerpen, een hele eer. Ik wist al snel wat het ging worden. In mijn werk beeld ik mij vaak een personage in, iemand met een bepaald beroep, een vurige passie of gewoon een typetje dat ik vervolgens portretteer aan de hand van zijn of haar leefomgeving en persoonlijke bezittingen. In dit geval werd het een verwoed verzamelaarskoppel. Hun collectie van kunst, antiek en design, hier stilistisch weergegeven, is eclectisch en wordt niet zozeer door strikte categorieën als wel door emotie gedreven. Je zult ze dit jaar weer tegenkomen op de PAN op zoek naar nieuwe aanwinsten. Ze leven te midden van hun indrukwekkende verzameling en menen nog wel wat ruimte vrij te kunnen maken in hun overvolle privémuseum: hun hedendaagse Wunderkammer."
Campagnebeeld PAN Amsterdam 2024
In een toelichting op haar werk zegt Nynke Tynagel: "De PAN en ik gaan jaren terug. Ik liet mij er graag verleiden, als bezoeker maar ook als deelnemer, door het veelzijdige aanbod aan kunstwerken uit verschillende disciplines: van ambachtelijke meesterwerken tot intrigerende kunst en curiositeiten uit heden en verleden. Dit jaar mocht ik het campagnebeeld ontwerpen, een hele eer. Ik wist al snel wat het ging worden. In mijn werk beeld ik mij vaak een personage in, iemand met een bepaald beroep, een vurige passie of gewoon een typetje dat ik vervolgens portretteer aan de hand van zijn of haar leefomgeving en persoonlijke bezittingen. In dit geval werd het een verwoed verzamelaarskoppel. Hun collectie van kunst, antiek en design, hier stilistisch weergegeven, is eclectisch en wordt niet zozeer door strikte categorieën als wel door emotie gedreven. Je zult ze dit jaar weer tegenkomen op de PAN op zoek naar nieuwe aanwinsten. Ze leven te midden van hun indrukwekkende verzameling en menen nog wel wat ruimte vrij te kunnen maken in hun overvolle privémuseum: hun hedendaagse Wunderkammer."
BIJNA 42.000 BEZOEKERS EN VEEL VERKOCHT OP SUCCESVOLLE PAN AMSTERDAM
Amsterdam, 26 november 2023 – Bijna 42.000 kunstliefhebbers, meer dan de afgelopen tien jaar en ruim 11% meer dan vorig jaar, bezochten PAN Amsterdam. Mark Grol, algemeen directeur PAN Amsterdam: "We zijn blij met dit bezoekersrecord van de afgelopen tien jaar, want dat is ook voor de 125 galeriehouders in deze tijd zeker niet vanzelfsprekend. Net zo belangrijk is dat de stemming onder zowel deelnemers als bezoekers zeer positief was, en dat er veel is verkocht. Niet alleen aan verschillende musea die hun aanbod verrijkten met spectaculaire stukken, maar ook aan trouwe én nieuwe verzamelaars uit binnen- en buitenland. De 45 presentaties over uiteenlopende kunstonderwerpen op PAN Podium trokken veel belangstelling. Deze 36e editie van de beurs voor kunst, antiek en design was in alle opzichten zeer geslaagd en we kijken dan ook met vertrouwen uit naar de volgende editie van zondag 24 november tot en met zondag 1 december 2024."
Spectaculaire verkopen
De belangstelling van het publiek was breed, van hedendaagse kunst, design en fotografie tot oude meesters, antiek en sieraden. Zo verkocht Endlich Antiquairs drie hedendaagse zilverwerken van Daan Brouwer aan het Drents Museum in Assen. Kunstgalerij Albricht verkocht topstukken van onder meer Jan Sluijters, Carel Willink en Leo Gestel, de laatste aan een anonieme weldoener die het kocht voor museum Singer Laren. Floris van Wanroij verkocht het paneeltje dat hij ontdekte met het enige portret van Justinus van Nassau, de buitenechtelijke zoon van Willem van Oranje. Ook andriesse – eyck galerie was tevreden en verkocht goed, waaronder drie werken van Diana Scherer en twee monumentale werken van Koen Taselaar. De ongetwijfeld jongste kunstverzamelaar kwam bij Rondom 1920: een 9-jarig jongetje kocht er een zilveren theeduimpje van J.A. de Haas uit 1803 voor € 200,-, waarvoor hij een jaar lang had gespaard nadat hij het op de vorige PAN had gezien.
Volgende PAN Amsterdam van 24 november tot en met 1 december 2024.
Spectaculaire verkopen
De belangstelling van het publiek was breed, van hedendaagse kunst, design en fotografie tot oude meesters, antiek en sieraden. Zo verkocht Endlich Antiquairs drie hedendaagse zilverwerken van Daan Brouwer aan het Drents Museum in Assen. Kunstgalerij Albricht verkocht topstukken van onder meer Jan Sluijters, Carel Willink en Leo Gestel, de laatste aan een anonieme weldoener die het kocht voor museum Singer Laren. Floris van Wanroij verkocht het paneeltje dat hij ontdekte met het enige portret van Justinus van Nassau, de buitenechtelijke zoon van Willem van Oranje. Ook andriesse – eyck galerie was tevreden en verkocht goed, waaronder drie werken van Diana Scherer en twee monumentale werken van Koen Taselaar. De ongetwijfeld jongste kunstverzamelaar kwam bij Rondom 1920: een 9-jarig jongetje kocht er een zilveren theeduimpje van J.A. de Haas uit 1803 voor € 200,-, waarvoor hij een jaar lang had gespaard nadat hij het op de vorige PAN had gezien.
Volgende PAN Amsterdam van 24 november tot en met 1 december 2024.
Starred by at PAN Amsterdam: Miluska van 't Lam
MILUSKA
This year we’ve invited Miluska van 't Lam, Harper's Bazaar editor in chief, to ‘star’ ✨ five works at the 36th edition of the PAN Amsterdam.
Miluska celebrates female artists and gallerists at the PAN Amsterdam 2023. She selected five works to shine some extra light on at this year's fair.
1. At Bildhalle Zurich + Amsterdam (stand 43) Miluska selected Ethereal by Bastiaan Woudt. The gallery is run by a female gallerist, Mirjam Cavegn and director dr. Phil. Christian’s Hoefert, whose curation Miluska trusts completely. At PAN they show work by Bastiaan Woudt who made the newest cover of Harper's Bazaar: the winter issue, highlighting Women of the Year, with singer Karsu Dönmez as cover star.
2. At EENWERK (stand 31) gallery Miluska selected Expansive Reality by Sheila Hicks. She says the PAN can be proud to have a booth dedicated to this amazing female artist. This grand old lady of textile art transformed herself at 89 into a well respected artist who is celebrated by all major museums. Tip: ask in the booth for the book on Sheila, made by another female icon: Irma Boom.
3. At Daatselaar Fine Art & Antiques (stand 40), one of her favorite female run galleries, she selected Le col de Fourrure by Jean-Pierre Cassigneul. An artist that is inspired by Kees van Dongen. So is Miluska, especially after visiting the Kees van Dongen exhibition at Singer Laren together with her daughter who studies art history.
4. At Inez Stodel Jewelry (stand 22) Miluska selected a brooch ‘Pense a moi’. This gallery is the place to find pre-loved jewelry. It is run by mother and daughter Leonore and Inez. The name of the brooch makes Miluska think of self love but also love for the other. And that is what the world today needs, more than ever. “Love is always the answer, always.”
5. At Rademakers Gallery (stand 3) Miluska selected Blue Goddess, 2023 by Yamuna Forzani. This is the first time her work is shown at the PAN Amsterdam. Yamuna’s collection is designed not to exclude any individual but to be genderful, celebrating the multiplicity of roles and identities that we embody within social structures.
This year we’ve invited Miluska van 't Lam, Harper's Bazaar editor in chief, to ‘star’ ✨ five works at the 36th edition of the PAN Amsterdam.
Miluska celebrates female artists and gallerists at the PAN Amsterdam 2023. She selected five works to shine some extra light on at this year's fair.
1. At Bildhalle Zurich + Amsterdam (stand 43) Miluska selected Ethereal by Bastiaan Woudt. The gallery is run by a female gallerist, Mirjam Cavegn and director dr. Phil. Christian’s Hoefert, whose curation Miluska trusts completely. At PAN they show work by Bastiaan Woudt who made the newest cover of Harper's Bazaar: the winter issue, highlighting Women of the Year, with singer Karsu Dönmez as cover star.
2. At EENWERK (stand 31) gallery Miluska selected Expansive Reality by Sheila Hicks. She says the PAN can be proud to have a booth dedicated to this amazing female artist. This grand old lady of textile art transformed herself at 89 into a well respected artist who is celebrated by all major museums. Tip: ask in the booth for the book on Sheila, made by another female icon: Irma Boom.
3. At Daatselaar Fine Art & Antiques (stand 40), one of her favorite female run galleries, she selected Le col de Fourrure by Jean-Pierre Cassigneul. An artist that is inspired by Kees van Dongen. So is Miluska, especially after visiting the Kees van Dongen exhibition at Singer Laren together with her daughter who studies art history.
4. At Inez Stodel Jewelry (stand 22) Miluska selected a brooch ‘Pense a moi’. This gallery is the place to find pre-loved jewelry. It is run by mother and daughter Leonore and Inez. The name of the brooch makes Miluska think of self love but also love for the other. And that is what the world today needs, more than ever. “Love is always the answer, always.”
5. At Rademakers Gallery (stand 3) Miluska selected Blue Goddess, 2023 by Yamuna Forzani. This is the first time her work is shown at the PAN Amsterdam. Yamuna’s collection is designed not to exclude any individual but to be genderful, celebrating the multiplicity of roles and identities that we embody within social structures.
LATEST NEWS