description
Alphonse Mucha werd geboren in Moravië (huidig Tsjechië) en is onlosmakelijk verbonden met de Art Nouveau, aanvankelijk ‘le style Mucha’ genoemd. Als geen ander wist hij de Slavische ziel met een licht melancholische inslag weer te geven. In 1887 vertrok Mucha naar Parijs. Heel de stad was overweldigd door zijn werk en de affiches werden zelfs van de straten geroofd. De sierlijke lijnen, frisse pastelkleuren en weelderige motieven in zijn illustraties van sensuele vrouwen, werden de iconen van het fin de siècle.
Bij het verkrijgen van bredere publieke erkenning als de 'Meester van de Art Nouveau-poster', speelde het succes van Mucha in een nieuw genre, de zgn. ‘panneaux décoratifs', een belangrijke rol. Deze decoratieve panneaux waren posters zonder tekst, een voorloper van de hedendaagse kunstposters, puur ontworpen ter decoratie van het interieur. Het was de drukker Champenois die dit idee had bedacht: maximalisatie van de opbrengst door Mucha's ontwerpen voor meerdere edities te recyclen. Het was echter Mucha die ze tot een nieuwe kunstvorm transformeerde, betaalbaar en toegankelijk voor het bredere publiek, terwijl kunstwerken traditioneel alleen beschikbaar waren voor een bevoorrechte groep.
Mucha geloofde dat door het creëren van mooie kunstwerken de kwaliteit van het leven verbeterd zou worden. Hij geloofde ook dat het zijn plicht was als kunstenaar om kunst te promoten voor gewone mensen. Hij kon beide doelstellingen vervullen met zijn in grote aantallen vervaardigde panneaux décoratifs.
De panneaux hebben alle kenmerken van de Mucha-poster - de mooie vrouwen met suggestieve gebaren, het decoratieve gebruik van bloemen en golvend haar, de subtiele maar opvallende kleuren - die allemaal samenkomen om een overtuigende harmonie te creëren met de bedoeling de kijker te inspireren en te verheffen.
Daarvan is ‘La Plume’ een prachtig voorbeeld.
Literatuur: Ann Bridges (red.), "Alphonse Mucha het complete grafische werk" (1987), P27
Bij het verkrijgen van bredere publieke erkenning als de 'Meester van de Art Nouveau-poster', speelde het succes van Mucha in een nieuw genre, de zgn. ‘panneaux décoratifs', een belangrijke rol. Deze decoratieve panneaux waren posters zonder tekst, een voorloper van de hedendaagse kunstposters, puur ontworpen ter decoratie van het interieur. Het was de drukker Champenois die dit idee had bedacht: maximalisatie van de opbrengst door Mucha's ontwerpen voor meerdere edities te recyclen. Het was echter Mucha die ze tot een nieuwe kunstvorm transformeerde, betaalbaar en toegankelijk voor het bredere publiek, terwijl kunstwerken traditioneel alleen beschikbaar waren voor een bevoorrechte groep.
Mucha geloofde dat door het creëren van mooie kunstwerken de kwaliteit van het leven verbeterd zou worden. Hij geloofde ook dat het zijn plicht was als kunstenaar om kunst te promoten voor gewone mensen. Hij kon beide doelstellingen vervullen met zijn in grote aantallen vervaardigde panneaux décoratifs.
De panneaux hebben alle kenmerken van de Mucha-poster - de mooie vrouwen met suggestieve gebaren, het decoratieve gebruik van bloemen en golvend haar, de subtiele maar opvallende kleuren - die allemaal samenkomen om een overtuigende harmonie te creëren met de bedoeling de kijker te inspireren en te verheffen.
Daarvan is ‘La Plume’ een prachtig voorbeeld.
Literatuur: Ann Bridges (red.), "Alphonse Mucha het complete grafische werk" (1987), P27
Alphonse Mucha (Ivančice 4 juli 1860 - Praag 14 juli 1939)
"La Plume"
Contact
Inter-Antiquariaat Mefferdt & De Jonge
Amsterdam
related artworks