Is fotografie geaccepteerd als kunstvorm?
Gelukkig is fotografie inmiddels geaccepteerd als kunstvorm, maar dat is niet zonder horten of stoten gegaan. Vanaf de ‘uitvinding’ van de fotografie in de jaren 30 van de 19e eeuw liepen de wetenschappelijke, toegepaste en artistieke aspecten van fotografie door elkaar heen. Grofweg gezegd waren er twee kampen: diegenen die een foto als document beschouwden en diegenen die fotografie zagen als een vorm van artistieke expressie. Deze spanning tussen de foto als registratie en de foto als expressie heeft ieder stadium van de acceptatie van fotografie als kunst beïnvloed.
Eind 19e eeuw, begin 20ste eeuw heeft de stroming van het pictorialisme (speciale technieken die schilderachtige resultaten opleverden) een belangrijke impuls gegeven aan de acceptatie van fotografie als kunstvorm. Ook Alfred Stieglitz liet middels modernistische fotografie zien dat fotografie een pure vorm van kunst kon zijn. De jaren 60 en 70 van de vorige eeuw waren echter beslissend voor de status van de fotografie. In deze periode die het postmoderne tijdperk inluidde, werd met alle vormen van fotografie geëxperimenteerd door popart artiesten als Andy Warhol en Robert Rauschenberg en door conceptuele artiesten als Jan Dibbets. Vanaf de jaren 70 is de status van fotografie als kunstvorm gestaag gegroeid. Steeds meer artiesten hebben specifiek voor fotografie als hun medium gekozen en ook kunstverzamelaars waarderen fotografie in toenemende mate zoals de recordprijzen voor foto’s van Andreas Gursky laten zien. Het feit dat men foto’s van Henri Cartier-Bresson aantreft in het Rijksmuseum of dat zich in de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam werk van de Japanse fotograaf Shomei Tomatsu bevindt, is sluitend bewijs dat fotografie kunst kan zijn.
Afbeelding I
Andrea Shomei Tomatsu, Untitled, from 'I am King', 1967, zilver gelatine afdruk, geprint in 1975, afmetingen 24,6 bij 34,7 cm, gesigneerd en gedateerd verso in potlood
Afbeelding II
Henri Cartier-Bresson, Untitled (Three girls Kyoto, Japan), 1965, zilver gelatine afdruk, geprint in jaren '80, afmetingen 44,8 bij 29,9 cm, gesigneerd in inkt en blinddruk onder de afbeelding