description
Mossant was een beroemd Frans hoedenmerk opgericht in de negentiende eeuw. Tegen 1929 maakten 1.200 werknemers meer dan 2.000 hoeden per dag. De helft daarvan werd rechtstreeks naar de Verenigde Staten geëxporteerd.
Deze poster die Leonetto Cappiello voor Mossant maakte, is een klassieker in de reclamewereld. Met armen van drie mannen die tegelijkertijd hun hoeden opheffen om te groeten, zowel stijlvol als humoristisch.
Leonetto Cappiello (1875-1942) wordt beschouwd als de vader van de moderne poster. Hij creëerde beelden en composities die ronduit revolutionair waren. Traditionele posters uit het begin van 20e-eeuw waren elegante afbeeldingen met zachte kleuren, waarbij het romantische van het tijdperk van de Belle Epoque werd benadrukt. Kenmerkend voor Cappiello is zijn aandacht voor één pakkend onderwerp, meestal humoristisch, met uitbundige kleuren, een afbeelding die je meteen begrijpt en die je nooit zult vergeten.
Cappiello maakte reclame voor verschillende industrieën: dranken, reizen, sport, sigaretten, sigaren en theaters in zowel Frankrijk als Italië. Veel van zijn creaties hebben niet alleen latere generaties kunstenaars beïnvloed, maar zijn vandaag de dag ook gewilde verzamelobjecten geworden. Deze poster voor Mossant werd maakte hij tegen het einde van zijn carrière.
De productie van vilten hoeden bij Mossant stopte volledig in 1953. Tegenwoordig wordt het merk geassocieerd met hoogwaardige sportkleding, nylon en Tergal katoen, zoals regen- en ski-jassen.
Literatuur: Jack Rennert. The Posters of Leonetto Cappiello. The Poster Art Library. Posters Please Inc. New York 2004. Page 325. Ill. 530.
Deze poster die Leonetto Cappiello voor Mossant maakte, is een klassieker in de reclamewereld. Met armen van drie mannen die tegelijkertijd hun hoeden opheffen om te groeten, zowel stijlvol als humoristisch.
Leonetto Cappiello (1875-1942) wordt beschouwd als de vader van de moderne poster. Hij creëerde beelden en composities die ronduit revolutionair waren. Traditionele posters uit het begin van 20e-eeuw waren elegante afbeeldingen met zachte kleuren, waarbij het romantische van het tijdperk van de Belle Epoque werd benadrukt. Kenmerkend voor Cappiello is zijn aandacht voor één pakkend onderwerp, meestal humoristisch, met uitbundige kleuren, een afbeelding die je meteen begrijpt en die je nooit zult vergeten.
Cappiello maakte reclame voor verschillende industrieën: dranken, reizen, sport, sigaretten, sigaren en theaters in zowel Frankrijk als Italië. Veel van zijn creaties hebben niet alleen latere generaties kunstenaars beïnvloed, maar zijn vandaag de dag ook gewilde verzamelobjecten geworden. Deze poster voor Mossant werd maakte hij tegen het einde van zijn carrière.
De productie van vilten hoeden bij Mossant stopte volledig in 1953. Tegenwoordig wordt het merk geassocieerd met hoogwaardige sportkleding, nylon en Tergal katoen, zoals regen- en ski-jassen.
Literatuur: Jack Rennert. The Posters of Leonetto Cappiello. The Poster Art Library. Posters Please Inc. New York 2004. Page 325. Ill. 530.
Leonetto Cappiello (9 april 1875 - 2 februari 1942)
"Mossant"
Contact
Inter-Antiquariaat Mefferdt & De Jonge
Amsterdam