description
Werkelijkheid en fantasie raken op een eigenaardige manier verstrengeld in de sculpturen van Patrick Bergsma (1965), die in 1996 afstudeerde aan de Koninklijke Academie in Den Haag. Bergsma laat zich inspireren door de eeuwenoude invloed van traditionele kunstvormen uit het oosten op die van het westen. Kenmerkend voor zijn werk zijn grillig gevormde bonsaibomen die losbreken uit exploderende porseleinen vazen.
Speciaal voor de PAN Amsterdam, die dit jaar in het teken staat van 750 jaar Amsterdam, is Bergsma op zoek gegaan naar Amsterdams aardewerk. Hij heeft een serie ‘Amsterdams Bont schalen’ gevonden en deze verwerkt tot een voor hem zo kenmerkend beeld. De stapel van het kostbare antieke serviesgoed combineert hij met hedendaagse bonsaiboompjes, zoals we die vandaag de dag ook in een tuincentrum of bij iemand in de tuin kunnen tegenkomen.
Amsterdams Bont is de verzamelnaam voor Aziatisch porselein, vaak wit met zachtblauwe decoraties, dat in de 18e eeuw in Nederland kleurrijk werd overgeschilderd met de kleuren rood, blauw, groen, geel en goud. Bij het schilderen van de Hollandse motieven, zoals eenvoudige huisjes, bloemenmandjes, vogeltjes, bloemen of mannetjes, hield men weinig of geen rekening met de oorspronkelijke blauwe versiering onder de glazuurlaag. Het is voor het eerst dat Bergsma in zijn Expanding China serie antiek Amsterdams Bont gebruikt. Ook verwerkte hij niet eerder schalen of kommen in zijn werk.
Speciaal voor de PAN Amsterdam, die dit jaar in het teken staat van 750 jaar Amsterdam, is Bergsma op zoek gegaan naar Amsterdams aardewerk. Hij heeft een serie ‘Amsterdams Bont schalen’ gevonden en deze verwerkt tot een voor hem zo kenmerkend beeld. De stapel van het kostbare antieke serviesgoed combineert hij met hedendaagse bonsaiboompjes, zoals we die vandaag de dag ook in een tuincentrum of bij iemand in de tuin kunnen tegenkomen.
Amsterdams Bont is de verzamelnaam voor Aziatisch porselein, vaak wit met zachtblauwe decoraties, dat in de 18e eeuw in Nederland kleurrijk werd overgeschilderd met de kleuren rood, blauw, groen, geel en goud. Bij het schilderen van de Hollandse motieven, zoals eenvoudige huisjes, bloemenmandjes, vogeltjes, bloemen of mannetjes, hield men weinig of geen rekening met de oorspronkelijke blauwe versiering onder de glazuurlaag. Het is voor het eerst dat Bergsma in zijn Expanding China serie antiek Amsterdams Bont gebruikt. Ook verwerkte hij niet eerder schalen of kommen in zijn werk.
Patrick Bergsma (Heerhugowaard 1965 - )
Amsterdams bont
Contact
Franzis Engels Gallery